The Plateau effect: Γιατί σταμάτησα να χάνω βάρος.

Τις προηγούμενες εβδομάδες ακολουθούσες μία διατροφή απώλειας βάρους και η αλήθεια είναι πως τα πήγαινες εξαιρετικά! Έβλεπες το βάρος σου να πέφτει αισθητά κι όλο αυτό σου έδινε δύναμη να συνεχίσεις. Η μείωση αυτή όμως σταμάτησε απότομα. Η πρώτη εβδομάδα που δεν είδες καμία απολύτως αλλαγή στο δείκτη της ζυγαριάς έφτασε. Και τώρα είναι που αναρωτιέσαι ‘’μα τα έκανα όλα κατά γράμμα, τι δεν πήγε καλά;’’.

Μην απογοητεύεσαι! Η παύση αυτή, στην μείωση του βάρους σου, δεν οφείλεται σε κάποιο λάθος που έκανες εσύ. Πολύ συχνά, άτομα που προσπαθούν να χάσουν βάρος συναντούν κάποια στιγμή μία στασιμότητα, κι αυτό περιγράφει το λεγόμενο ‘’Plateau effect’’ (Φαινόμενο πλατό). 

Ο λόγος για τον οποίο συμβαίνει  αυτό έχει να κάνει κυρίως με τις θερμίδες που καταναλώνουμε σε σχέση με τις θερμίδες που δαπανάμε. Όταν ξεκινάμε μία διατροφή με στόχο την απώλεια βάρους, οι θερμίδες που καταναλώνουμε είναι λιγότερες από εκείνες που ‘’καίμε’’. Η μείωση αυτή των θερμίδων θέτει τον οργανισμό μας σε μία προσπάθεια προσαρμογής. Προσπαθώντας να εξασφαλίσει την ενέργεια που χρειάζεται, το σώμα μας κινητοποιεί τις αποθήκες ενέργειας του λιπώδους ιστού, του γλυκογόνου καθώς και των μυών. Έτσι τις πρώτες εβδομάδες υπάρχει απώλεια βάρους ως αποτέλεσμα των παραπάνω. 

Όσο όμως το βάρος μειώνεται, παράλληλα μειώνονται και οι απαιτήσεις του οργανισμού σε θερμίδες με αποτέλεσμα να φτάνει κάποια στιγμή στο σημείο όπου οι θερμίδες που καίει είναι ίδιες με αυτές που δαπανά. Στο σημείο αυτό παύει να χρησιμοποιεί τα ενεργειακά του αποθέματα κι έτσι σταματά να μειώνεται το σωματικό βάρος. 

Υπάρχουν ωστόσο κι άλλοι πιθανοί λόγοι για τους οποίους σταματάει κανείς να χάνει βάρος παρά την προσπάθεια που κάνει. Φαίνεται ότι έως και το 25% του σωματικού ιστού που χάνεται μπορεί να είναι μυϊκός ιστός, οδηγώντας σε μείωση της ενεργειακής δαπάνης. Το ‘’σημείο ρύθμισης’’ ή αλλιώς set point μπορεί να είναι ένας ακόμα λόγος. Ο κάθε οργανισμός έχει ένα συγκεκριμένο βάρος στο οποίο ‘’αισθάνεται πιο άνετα’’ και είναι δύσκολο να πέσει πολύ πιο κάτω από αυτό. Αν δεν έχεις ακόμα εισάγει την άσκηση στην καθημερινότητά σου, μάλλον ήρθε η στιγμή, καθώς είναι κι αυτός ένας λόγος. Τέλος, άλλες καταστάσεις όπως κάποια δυσλειτουργία του θυρεοειδούς αδένα, φάρμακα που πιθανόν λαμβάνεις, εγκυμοσύνη κλπ. μπορεί να ευθύνονται για την εμφάνιση του πλατό. 

Παρακάτω είναι μερικοί τρόποι για να ξεφύγεις από το φαινόμενο πλατό:

•Γυμνάσου: Η άσκηση παίζει ίσως το σημαντικότερο ρόλο στην προκειμένη περίπτωση. Βάζοντας την άσκηση στην καθημερινότητά σου θα καις περισσότερες θερμίδες πετυχαίνοντας πάλι ένα θερμιδικό έλλειμμα. Ασκήσεις με αντιστάσεις θα συμβάλλουν στο να χτίσεις μυϊκό ιστό ο οποίος, επειδή είναι μεταβολικά πιο ενεργός σε σχέση με τον λιπώδη ιστό, θα οδηγήσει στην καύση περισσότερων θερμίδων.

•Ζύγισε/ όρισε μερίδες:  Ένας πολύ συχνός λόγος που σταματάει κανείς να χάνει βάρος είναι ότι παύει να ζυγίζει τα γεύματά του ή γίνεται πιο ‘’χαλαρός’’ όσον αφορά τις μερίδες του. Σιγουρέψου λοιπόν ότι δεν έχεις επαναπαυθεί και δε βάζεις περισσότερο φαγητό από όσο πρέπει στο πιάτο σου. Και μη ξεχνάς, η ζυγαριά τροφίμων είναι σίγουρα πιο ακριβής από το “έμπειρο” μάτι μας!

•Τροποποίησε τα γεύματα: Μία αλλαγή στη σύσταση της διατροφής σου θα βοηθήσει. Για παράδειγμα μπορείς να ελαττώσεις τους υδατάνθρακες και να αυξήσεις τις πρωτεΐνες μέσα στη μέρα σου. Επιπλέον θα μπορούσες να μοιράσεις τις θερμίδες σου σε περισσότερα γεύματα εισάγοντας μικρά σνακ.

•Κάνε ένα διάλειμμα: Η στασιμότητα αυτή στο σωματικό σου βάρος ίσως είναι η ένδειξη ότι έφτασες στο επιθυμητό και δεν χρειάζεται να χάσεις άλλο! Υπολόγισε ξανά το φυσιολογικό σωματικό σου βάρος για να δεις αν πρέπει να συνεχίσεις.  

Συμπερασματικά το φαινόμενο πλατό είναι πολύ πιθανό να εμφανιστεί όταν προσπαθεί κανείς να χάσει βάρος, κι αυτό μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα να τον απογοητεύσει εμποδίζοντάς τον να πετύχει τον στόχο του. Ωστόσο είναι κάτι φυσιολογικό και υπάρχουν τρόποι να αντιμετωπιστεί.

Εάν βρίσκεσαι σε μία προσπάθεια απώλειας βάρους, αλλά έχεις αρχίσει να δυσκολεύεσαι ή τα αποτελέσματα δεν σε ικανοποιούν, τότε ίσως σε ενδιαφέρει κάποιο από τα διαθέσιμα πλάνα διατροφής  που σου προσφέρω.

Leave a comment

To share your experiences & also leave your comments